lørdag den 1. maj 2010

sikon konference

d. 26-27 april afholdte Sikon den årlige autisme konference i ODense. Jeg var så heldig at jeg havde fået bevilget dette dækket som merudgift jf. Servicelovens § 41, og at der var bevilget deltagelse for min søster, (der -sammen med min svoger, er min tætteste nabo OG foretrukne barnepige) og min mor som også er en af mine og Sønnes lufthuller når han "trænger til at komme væk hjemmefra".
Nu har jeg jo været mor til en Anderledes, men helt almindelig dreng i 6½ år, så jeg mente nu ellers nok at jeg vidste noget om asperger. Mit fokus gik meget på at vi alle skulle lære noget om dagsskemaer og lign. og om KAT Kassen, som jeg havde glædet mig meget til at høre mere om, ikke mindst fordi det (selvfølgelig) var Kirsten Callesen, der havde denne workshop. Det var så fantastisk et kursus, at det næsten ikke kan beskrives med ord. Kun PRØV DET! Der var meget stof om infantile autister og autister uden sprog, så jeg til at starte med blev flov over at være på kursus- bare fordi jeg havde en søn med ASperger. DET ændrede sig hurtigt. Der var så mange AHA oplevelser undervejs og så mange bekræftelser på at gu f.... er det hårdt arbejde 24 timer i døgnet at være forældre til sådan en "helt almindelig dreng". Man kan prøve at forklare det til sin omgangskreds, men man skal ikke forvente at de forstå det, før de selv har stået midt i det! Man må oveni købet forvente at nogle venner falder fra, fordi de heller ikke forstår det, når de har været midt i det!
Jeg kan ikke rose konferencen nok. Jeg fik simpelthens så meget, viden, ideer og ny gejst med hjem at jeg kan svæve på det i flere måneder. Det kan kun anbefales. de fælles foredrag var meget spændende og inspirerende. Tilbuddet i de forskellige workshops og temagrupper er så omfattende, at man sagtens kan forsvare at skulle afsted hvert år. For vores børn ændre sig jo også- Heldigvis for det da.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar