søndag den 17. juli 2011

verdens bedste specialskole

Sønne går i specialklasse. I min kommune, har man valgt at samle alle de skønne børn (med den type problematikker) i en organisation for sig selv.

Sønne går i verdens bedste skole!!!!!! Han vill sikkert også kunne være i en specialklasse, som junior, men hvor er jeg glad for at det ikke var inklusionen i folkeskolen der var vigtigst, da Sønne skiftede fra , til special skole for 1 år siden.
Sønne går i en klasse med 6 børn, de 5 har autisme diagnose og størstedelen har flere diagnoser (ADHD, tourette og OCD) 1 enkelt har "ADHD". Jeg har således også fået den første elevplan og indstilling til at han skal fortsætte på skolen til næste år.
Jeg måtte gøre dem opmærksom på om beskrivelsen af Sønne, måske var for god, så han ikke hørte til deres målgruppe. De havde selv tænkt tanken - ikke at han var for velfungerende for deres skole, men at de havde beskrevet ham for positivt. - beskrivelsen blev jo netop så positiv, fordi han havde fået det rette skoletilbud.
Jeg er vild med skolen, personalet, ungerne og måden de underviser på. Sønne synes bare det er kedeligt....... Han går for det meste ud til taxaen uden konflikter og kommer fløjtende ind af døren om eftermiddagen.
Vi har dog også vores konflikter med at komme ud af døren, også om morgenen.
Der er 20 km. i skole (modsat min arbejdsplads) og jeg har måtte køre ham i skole i undertøj, fordi vi havde den vildeste konflikt. Jeg måtte sno/vride mig fri af hans jerngreb da jeg havde afleveret ham i klassen og 10 min efter fik jeg en sød SMS fra personalet at jeg var sej, og at Sønne hyggede sig og legede med LEGO.
Det er et scenarie jeg har været udsat for dagligt, da han gik i folkeskole,( hvis vi dog ikke holdt fri eller jeg var med ham hele dagen) men ikke desto mindre føltes det stadig som et overgreb. JEG ved at det er en god skole og at de er opmærksomme på ungernes behov og begrænsninger,derfor kan jeg også holde fast i, at det er skoledag og i denne skole pjækker børnene ikke!!!!!
Sønne har forstået budskabet. Vi har stadig konflikter, men jeg holder fast, hold op, hvor holder jeg fast.. og så bliver konflikterne lidt mindre næste gang eller næste gang. eller næste....

1 kommentar:

  1. Kære Handymor
    Hvor er det dejligt at du skriver igen - og hvor er det rart at høre om den gode skole. Det er så vigtigt at ens barn er det rigtige sted. Vi glæder os til Alfred starter i specialskole efter ferien. Det første år i almindelig folkeskole var alt andet end en succes.
    God sommer fra Kathrine

    SvarSlet