fredag den 27. august 2010

det har været sjovt i skolen i dag, mor!

Nu har sønne været i skole i 16 dage og jeg kan næsten ikke få armene ned! Det går så fantastisk. Alle de månder i folkeskolen virker som et grimt mareridt og jeg kan næsten få mig selv til, at tro på at det bare er noget jeg har drømt.
Jeg var selvfølglig med hele dagen, på første skoledag- der i øvrigt sluttede senere end planlagt, fordi de 6 drenge i klassen ikke kunne stoppe med at lege "sammen". 2 skoledag ville Sønne køre med skoletaxa'en , så jeg kørte bagefter i egen bil og var med i skolen i en lille time, før jeg i den grad følte mig overflødig.:-) 3. dag var jeg lige forbi, fordi det syntes han at jeg skulle, men efter 10 minutter kunne jeg godt køre igen. Jeg har flere gange spurgt ham om jeg skulle hente ham tidligt, men har fået nej hver gang " Jeg vil hellere køre med taxa hjem, for så kan jeg blive der længere"
Det betyder så at han er væk fra 7.20 til 16.20 hver dag. Det har han ALDRIG prøvet før- fordi moren synes det er alt for lang tid at være hjemmefra og alt for lidt tid til Kvalitetstid/afsplapning, når man skal i seng kl. 19.30. Men når han nu insisterer og trives, så må jeg jo føje mig!
Sønne har altid haft et særligt forhold til toiletter og til toiletbesøg. I flere år, måtte man ikke skylle ud, før han var gået og i dag har han det sådan, at hvis der er flere toiletter, så kan han ikke vælge og kan gå derfra med uforrettet sag. At lave stort har også været et kapitel for sig selv. Han holder sig hellere end at gå på et fremmed toilet. Han kan holde sig rigtig længe.
Det gjorde jeg personalet opmærksom på i kontaktbogen, og det lykkedes dem at få ham på toilettet- der er kun et, og han har allerede lavet stort 2 gange i skoletiden. Jeg tror ikke, han nogensinde var på toilettet i folkeskolen i de 8 mdr. han gik i børnehaveklasse.
Og så kontaktbogen, det er en kinabog i A5 størrelse OG DEN BLIVER BRUGT! stort set hverdag står der lidt op, hvad de har lavet og hvordan Sønne har haft det. i børnehaveklassen, måtte jeg stille mig til tåls med et "set" eller "ok" fra læreren når jeg havde skrevet en besked.
Sønne HADER at handle, med mindre det selvfølgelig er et supermarked, hvor han ved de har legetøj, eller hvis vi aftaler en tur i Toys r'us. I går fortalte ham mig -nærmest tilfældigt, at han havde været i Netto og handle med en af pædagogerne.
Jeg tror jeg ku blive ved med at finde eksmpler på at det bare går super godt. Jeg mærker intet til frustrationer, utryghed eller andre belastninger som vi har måtte forholde os til i overflod de de sidste hmmm 6 år.
Jeg skal næsten rette min overskrift til:
Jeg har en helt almindelig dreng med en helt almindelig hverdag -det er Skolen der er anderledes.
Jeg er så stolt af mig selv! at jeg stod fast og var en strigle. At jeg blev ved med at kræve, at han skulle have en god, tryg hverdag. At jeg tog med i skole hver dag og at jeg tog ham ud af folkeskolen.
OG så takker jeg ydmygst den asvarshavende på skoleområdet, der gav min søn en plads på sin nye skole, uden at vi skulle kæmpe for det i flere år. Hov! selvfølgelig også en stor tak til min sygedagpenge sagsbehandler, for at accepterer at min søn problemstillinger var en belastning
for mig. Uden den accept havde jeg jo haft meget svært ved at handle som jeg har gjort.

1 kommentar:

  1. Kære handymor
    Hvor er det dejligt at læse at det kan betale sig at stå fast - når man ved hvad der er bedst for ens barn.
    Jeg har selv en søn med Aspergers, som vist er jævnaldrende med din. Vi har en blog, og jeg har føjet dig til vores blogliste. Man kan aldrig læse for meget om hvordan det også kan være at være en familie.
    Mange hilsner
    Kathrine
    www.alfredfellandgunnlogsson.blogspot.com

    SvarSlet